En bevidst samtale

Hvornår har du sidst haft en samtale, hvor du var klar over, hvilken effekt dine ord havde, og hvilke resultater samtalen skabte? Her mener jeg alle typer samtaler. Det kan være jobsamtalen, samtalen på jobcenteret, samtalen med kollegaen, chefen eller din samlever.

Vidste du for eksempel, at når vi bliver mødt med kritik, afvisning eller frygt, at når vi føler os ’små’ og ’sat til side’, så producerer vi mere kortisol, et hormon, som lukker ned for vores evne til at tænke.

Vi aktiverer modstand og øger hermed sandsynligheden for konflikt og forsøger at beskytte os selv. Vi bliver mere reaktive og følsomme. Vi opfatter i denne situation ofte mere fordømmelse og negativitet, end der i virkeligheden eksisterer. I øvrigt kan denne effekt vare i op til 26 timer eller mere!

Vidste du også, at når vi mødes med positive kommentarer og samtaler, så producerer vi også en kemisk reaktion, nemlig et øget niveau af hormonet oxytocin, som er et feel good-hormon, som øger vores evne til at kommunikere, samarbejde og have tillid til andre mennesker. Effekten af oxytocin er desværre ikke så langvarig som kortisol.

(Kilde: Judith E. Glaser and Richard D. Glaser).

Kemien i samtaler

Kemien i samtaler har derfor en stor effekt på de resultater vi skaber. Her finder du en guide med en række spørgsmål, du kan stille, for at skabe oxytocin-fyldte samtaler. Spørgsmålene er kategoriseret efter, hvad du gerne vil med samtalen. De bedste samtaler er typisk dem, hvor du selv ved, at du ikke har svaret på dine spørgsmål.

Nogle gange skal der blot ganske få spørgsmål til for at skabe tillid i en samtale; andre gange flere spørgsmål og flere samtaler. Og ja, spørgsmålene virker måske banale, men de bliver alligevel ofte ikke stillet. Hvis du er i tvivl, om de virker, så prøv at forestil dig, at du bliver stillet disse spørgsmål, og overvej, om det giver dig lyst til at dele mere eller mindre.

Conversational Intelligence skaber tillid

Conversational Intelligence© er en fantastisk teoriramme, der giver organisationer og teams mulighed for at øge kvaliteten af de daglige samtaler. Baseret på hjerneforskning, lærer de, hvad der skal til for at skabe tillid i en samtale – og dermed blive bedre til at skabe resultater sammen.

Studier viser, at 9/10 samtaler ikke er baseret på fuld tillid, og dermed vil de fleste være tilbageholdende med at dele vigtig viden – eller måden at dele på bliver uhensigtsmæssig.

Conversational Intelligence© kan trænes for både små og store grupper af medarbejdere. Dialogteknikker har størst effekt, når alle får et fælles sprog og dermed kan give feedback og justere. Hvis en stor gruppe medarbejdere trænes i disse teknikker, vil ansvaret for kvaliteten af de daglige samtaler også blive givet til medarbejderne.

Det er dermed ikke kun lederen, der kan drive forandring, en god kultur og feedback.

”Vores ønskede kultur afhænger af kvaliteten af vores relationer,
som igen afhænger af kvaliteten af vores samtaler”
Judith E. Glaser

Judith E. Glaser er forfatter til bogen Conversational Intelligence©, og jeg er pt. ved at uddanne mig hos hende i USA – men bruger dog allerede værktøjerne og teknikkerne hos mine kunder.

Conversational Intelligence© tager det bedste fra coachingteknikkerne og overfører dem til den daglige dialog på arbejdspladsen – uden at forsøge at fixe folk.

Ønsker du at høre mere om Conversational Intelligence?

Læs mere

Jeg har skrevet et indlæg i Børsen om dette, som du kan læse her.

Min guide til tillidsbaserede samtaler til Børsen, kan du se lige her.

Hvis du gerne vil læse mere om, hvordan Conversational Intelligence© kan indgå som en del af en kulturforandring, så læs om BIG BIZZ Formula.