Styr dine følelser, når andre trykker på din røde knap

Få en god afslutning på året

I starten af det nye år vil jeg komme med inspiration og bud på, hvordan du som leder i en virksomhed (eller som leder i dit eget liv) kan skabe den forandring du ønsker allermest – om det er at øge motivationen i din afdeling, blive en bedre leder, udnytte dit eget potentiale eller lave noget helt andet end det du gør nu. Inden det nye år rammer os, vil jeg skrive lidt om én af de 26 kompetencer som social- og følelsesmæssig intelligens består af, da den måske kan være god at fokusere på i julen. Det er nemlig evnen til at styre sine negative følelser og dermed reaktioner, når man fx oplever noget man er uenig i, vred over eller ked af.

Du får et værktøj til at øge denne kompetence og dermed din sociale- og følelsesmæssig intelligens.

Styr dine følelser i øjeblikket

Adfærdsmæssig egenkontrol er defineret som evnen til at holde forstyrrende følelser og impulser i skak eller på lidt mere almindeligt dansk – din evne til at styre dine følelsesmæssige reaktioner på noget eller nogen. Det kunne for eksempel være en medarbejder, der ikke har leveret en opgave som aftalt eller svigerfamiliens måde at fejre jul på.

En person, der er god til at styre sine følelser i øjeblikket…

  • Er god til at styre sine impulsive og triste følelser
  • Begrænser negative reaktioner
  • Tænker klart og holder fokus under stress
  • Vælger ikke at eskalere et problem, når angrebet, provokeret eller aggressivt konfronteret af en anden.
     

En person, der mangler evnen til at styre sine følelser i øjeblikket….

  • Reagerer impulsivt
  • Bliver involveret i upassende situationer, fordi de ikke kan modstå fristelsen
  • Reagerer på problemer på en ikke-konstruktiv måde
  • Bliver hurtigt vred
  • Har tendens til at blive defensiv.

Udviklingsmuligheder

  • Selvbevidsthed er det første skridt
  • Lave en liste over ting, der udløser din følelsesmæssige reaktioner. Hvilke af dine ’knapper’, skal der trykkes på?
  • Lav en strategi for disse udfordringer til næste gang de opstår.

Værktøj – ‘En Følelsesmæssig Undersøgelse’

I sin bog Mindsight (2010) siger neurolog Daniel Siegel at: ” Vores evne til at holde pause, før vi reagerer, giver os plads i sindet til at overveje og dernæst vælge den mest relevante mulighed”.
Værktøjet – den følelsesmæssige undersøgelse – er designet til at købe tid til at give os selv “plads i sindet”, ogvælge en reaktion snarere end en simpel og impulsiv reaktion i følelsesmæssigt ladet situationer.

Forskning viser, at det tager alt fra to til syv sekunder for informationer at rejse fra den del af hjernen, der behandler følelser (det limbiske system og amygdala) til den logiske ræsonnerende del af hjernen (den præfrontale cortex).

Det gamle ordsprog er rigtigt: Tæl til 10, før du svarer!

Og mens du tæller, så stil dig selv nogle vigtige strategiske spørgsmål for at stimulere den præfrontale cortex til handling:

1. Hvad føler jeg? (navngive følelsen)
2. Hvad tænker jeg?
3. Hvad ønsker jeg der skal ske?
4. Hvordan står jeg i vejen for mig selv? Hvordan ødelægger jeg måske udfaldet, hvis jeg reagerer efter mine impulser?
5. Hvad skal jeg gøre eller sige lige nu, der vil give mig det resultat jeg ønsker?

Skriv evt. de 5 spørgsmål på et stykke papir, du har tæt ved dig. Det kræver øvelse at beherske sine følelser i en situation, hvor man fx føler sig provokeret eller misforstået, men prøv at give det en chance med denne lille øvelse. Forvent ikke at du altid når at stille alle 5 spørgsmål, men glæd dig, hver gang du når at tælle til 10 og måske når at stille dig selv et enkelt spørgsmål. Så er du godt i gang.

God fornøjelse.

PS. Du kan blive testet i social- og følelsesmæssig intelligens og få endnu flere værktøjer til at øge den.
Se mere her