Foredrag
Skab resultater med social- og følelsesmæssig intelligens
Øg jeres sociale- og følelsesmæssig intelligens
Social og følelsesmæssig intelligens er evnen til at være opmærksomme på vores egne og andres følelser – i øjeblikket – og bruge den information til at lede os selv og vores relationer” (Kilde: Institute for Social + Emotional Intelligence).
Psykolog og forfatter Daniel Goleman har i sine studier fundet ud af, at for almindelige jobs betyder følelsesmæssig intelligens (EI af Emotionel Intelligence) ca. dobbelt så meget som din IQ. For ledere tilskriver man 85 % af deres resultater EI, mens kun 15 % kan tilskrives IQ. Det betyder jo ikke, at din IQ ikke er vigtig; den kan bare mere betragtes som adgangsbilletten til at blive en god medarbejder og leder.
Hvad kan du forvente?
Beskrivelse
De personlige kompetencer bestemmer hvordan vi leder os selv og består af:
1. selvbevidsthed – kende sine indre tilstande, præferencer, ressourcer og intuition.
2. selvledelse – styre ens indre tilstande, impulser og ressourcer.
De sociale kompetencer bestemmer, hvordan vi håndterer relationer og består af:
3. social bevidsthed – bevidsthed om andres følelser, behov og bekymringer og
4. sociale kompetencer/relationship management – dygtighed til at fremkalde ønskelige reaktioner i andre
Tina Gaarn Christensen fra Leadinspire er certificeret i at teste din sociale og følelsesmæssige intelligens. Leadinspire tilbyder testen der er baseret på Daniel Colemans studier og udviklet af Institute for Social + Emotional Intelligence. Den bruges af 75 % af Fortune 500 virksomhederne og tester både for social- og følelsesmæssig intelligens. Der testes i 26 kompetencer indenfor de 4 kategorier nævnt ovenfor og testen kan udføres enten som en selv-evaluering eller som en 360 graders test.
Social- og følelsesmæssig intelligens kan trænes og øges og efter en test, vil man typisk påbegynde udviklingen af relevante kompetencer.
Indhold på foredraget
På foredraget får du et overblik over social- og følelsesmæssig intelligens som teoriramme og du introduceres kort til de 26 kompetencer og deres vigtighed og rækkefølge. Efter aftale, kan vi vælge at zoome ind på én eller 2 af de 26 kompetencer og arbejde med strategier til at forbedre dem. Du kommer også hjem med et overblik over, hvilke af de 26 kompetencer, der er de allervigtigste for god ledelse og måske med nogle idéer til, hvor du med fordel kan sætte ind
Se de 26 kompetencer og læs mere om social- og følelsesmæssig intelligens her: Social- og følelsesmæssig intelligens