Hjernen, tillid og kommunikation
Conversational Intelligence
Vidste du for eksempel, at når vi bliver mødt med kritik, afvisning eller frygt, at når vi føler os ‘små’ og ‘sat til side’, så producerer vi mere kortisol, et hormon, som lukker ned for vores evne til at tænke.
Vi aktiverer modstand og øger hermed sandsynligheden for konflikt og forsøger at beskytte os selv. Vi bliver mere reaktive og følsomme. Vi opfatter i denne situation ofte mere fordømmelse og negativitet, end der i virkeligheden eksisterer. I øvrigt kan denne effekt vare i op til 26 timer eller mere!
Vidste du også, at når vi mødes med positive kommentarer og samtaler, så producerer vi også en kemisk reaktion, nemlig et øget niveau af hormonet oxytocin, som er et feel good-hormon, som øger vores evne til at kommunikere, samarbejde og have tillid til andre mennesker. Effekten af oxytocin er desværre ikke så langvarig som kortisol.
(Kilde: Judith E. Glaser and Richard D. Glaser).

Kemien i samtaler
Nogle gange skal der blot ganske få spørgsmål til for at skabe tillid i en samtale; andre gange flere spørgsmål og flere samtaler. Og ja, spørgsmålene virker måske banale, men de bliver alligevel ofte ikke stillet. Hvis du er i tvivl, om de virker, så prøv at forestil dig, at du bliver stillet disse spørgsmål, og overvej, om det giver dig lyst til at dele mere eller mindre
Conversational Intelligence skaber tillid
Studier viser, at 9/10 samtaler ikke er baseret på fuld tillid, og dermed vil de fleste være tilbageholdende med at dele vigtig viden – eller måden at dele på bliver uhensigtsmæssig.
Conversational Intelligence© kan trænes for både små og store grupper af medarbejdere. Dialogteknikker har størst effekt, når alle får et fælles sprog og dermed kan give feedback og justere. Hvis en stor gruppe medarbejdere trænes i disse teknikker, vil ansvaret for kvaliteten af de daglige samtaler også blive givet til medarbejderne.
Det er dermed ikke kun lederen, der kan drive forandring, en god kultur og feedback.
”Vores ønskede kultur afhænger af kvaliteten af vores relationer,
som igen afhænger af kvaliteten af vores samtaler”
Judith E. Glaser
Judith E. Glaser er forfatter til bogen Conversational Intelligence©, og hun var min fremragende lærer på uddannelsen om Conversational Intelligence©.
Conversational Intelligence© tager det bedste fra coachingteknikkerne og overfører dem til den daglige dialog på arbejdspladsen – uden at forsøge at fixe folk.
Værktøjer fra Conversational Intelligence© indgår i modul 1 i mit forløb ‘Opbyg et Bæredygtigt High-Performance Team’. Du kan læse mere om forløbet: HER
Opbyg et bæredygtigtigt high-performance team – start med tillid!
Du kan læse mere om forløbet: HER
Foredrag i Conversational Intelligence
Certificering
Har du spørgsmål, så Send en besked til mig!
