TILLID

Sådan får du mere tillid!

Paul J. Zak har skrevet en lækkerbisken af en artikel, der beskriver ret konkret, hvad man kan gøre for at skabe mere tillid. Der lægger en masse forskning og studier bag, som du kan læse mere om i artiklen.

Paul J. Zak forklarer også den kemiske formel bag tillid (oxytocin) og hvor vigtigt det er for at kunne skabe gode resultater. Jeg kan anbefale at læse hele artiklen. Som en lille service kommer her en opsummering af, hvad han mener, man kan gøre for at skabe mere tillid.

Du kan også læse mit andet blogindlæg om, hvor tillid/psykologisk tryghed egentlig betyder. Det finder du her: Skab vilde resultater med høj tillid

 

 

8 trin til mere tillid

 

  1. Anerkend ekspertise. Fortæl når nogen gør det godt.
  2. Fremkald udfordringsstress: når man tildeles en opgave, der er svær men opnåelig, så kan den moderate stress udskille hormoner (herunder oxytocin og adrenokortikotropin), som intensiverer fokus og styrker sociale forbindelser. Det er vigtigt at opgaven er opnåelig og har en tydelig deadline.
  3. Stol på medarbejdernes evne til at løse jobbet. Når en medarbejder har fået tilstrækkelig træning, så lad dem udføre opgaven selv. Det kan være meget motiverede, at der bliver udvist tillid til at løse opgaven selv.
  4. Giv medarbejderen indflydelse på design af eget job. Herunder også at skifte imellem områder og arbejde med forskellige mennesker
  5. Del information bredt. Kun 40 % af medarbejdere rapporterer, at de føler sig godt informeret om deres virksomheds mål, strategier med mere. Denne usikkerhed kan føre til kronisk stress, som forhindrer udskillelsen af oxytocin og kan dermed underminere samarbejde i teamet. Åbenhed er vejen frem.
  6. Opbyg relationer bevidst. Eksperimenter med afsæt i hjerneforskning viser, at når mennesker bevidst opbygger sociale bånd på arbejde, så forbedres deres præstationer.
  7. Fokusér på hele mennesket. Det er ikke nok at udvikle sig fagligt, men også nødvendigt med personlig udvikling.
  8. Udvis sårbarhed – for eksempel ved at bede om hjælp.

 

 

 

Paul J. Zak, er grundlægger af Center for Neuroeconomics og professor i økonomi, psykologi og ledelse på Claremont Graduate University. Han har også skrevet bogen: Trust factor: The science of creating high-performance companies.